Siem Reap, wat een geweldige stad! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van stephanievdk - WaarBenJij.nu Siem Reap, wat een geweldige stad! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van stephanievdk - WaarBenJij.nu

Siem Reap, wat een geweldige stad!

Blijf op de hoogte en volg

25 Mei 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Wat is Siem Reap een geweldige stad! We hebben donderdag een rondleiding gehad door de stad en hebben de verschillende markten gezien. De markten zijn overdekt en daarin zitten heel veel kraampjes die allemaal weer iets anders verkopen, van kleding en sieraden tot eten.. De kraampjes met een bepaald product zitten vaak bij elkaar. De onaangename geur komt je dan ook al snel tegemoet als je richting de kraampjes met eten loopt, baaaah. Op die kraampjes ligt het vlees gewoon op één grote hoop, wat resulteert in een berg met lappen/stukken vlees (soms inclusief kop en/of poten) inclusief allemaal vliegen... Hetzelfde geldt voor alle andere etenswaren. Het is niet dat je lekkere trek krijgt als je tussen de etenskraampjes doorloopt, want alleen de geur al maakt me goed misselijk...
's Avonds hadden we een buffet met een Cambodjaanse dansshow. Het buffet leende zich perfect om alle verschillende gerechten even te kunnen proeven en de Cambodjaanse smaken een beetje te leren kennen en herkennen. Wat ze hier vooral eten is rijst of noodles en dan vaak een sausje met vlees en groenten. Natuurlijk ook andere dingen, maar vaak komt het hier wel op neer. De sausen hebben dan allemaal verschillende smaken en het vlees en de groenten verschillen per gerecht. De dansshow was ook zeker leuk om te kijken.

Vrijdag zijn we om 5 uur 's ochtends opgehaald (door een tuktuk natuurlijk!) en hebben we de zonsopgang gezien bij de Angkor wat en vervolgens met een gids naar alle andere Angkors geweest (angkor betekent stad). De tempels die in de verschillende steden stonden waren echt prachtig, maar voor mij persoonlijk was de Angkor wat (de tempel die ook op de Cambodjaanse vlag staat) het mooiste. Ook hadden we daar een prachtig uitzicht vanaf boven in de tempel over de prachtige groene bebossing rondom de tempel. De Ta Prohm was zeker ook een van mijn favorieten. Het is wonderbaarlijk om te zien hoe de bomen over de tempel zijn gegroeid. Kortom het was prachtig!
's Avonds zijn we met de vrijwilligers uit het huis gaan eten en vervolgens gaan stappen in Siem Reap, dat was ook zeker heel gezellig!

Zaterdag was iedereen vrij brak van het avondje stappen daarvoor en hebben we lekker rustig aan gedaan in het huis.

Zondag hebben we twee uur Khmer les gehad. Het is wel echt een hele moeilijke taal... De uitspraak van de woorden zijn erg moeilijk voor ons, maar we kennen nu wat belangrijke en leuke zinnetjes en woordjes. Zo kan ik mensen nu gedag zeggen (su's dei) vragen 'hoe gaat het' (Sok sa bei, te?) en hierop antwoorden (sok sa bei) en ken ik nog wat meer zinnetjes en woordjes. Ook een belangrijke is het tellen in het Khmer, op deze manier kan ik gaan onderhandelen in Khmer en Cambodjaanse Riel. Dat betekent dat mijn prijzen een stuk lager zullen zijn dan wanneer ik het ga doen het Engels en met dollars.
's Middags zijn we (natuurlijk met de tuktuk) naar een meer geweest vlakbij ons huis. Daar hebben we een plaatsje gehuurd op een soort houten stelling met 4 hangmatten. Phally (een van de Cambodjaanse stafmembers van ons huis) had wat heerlijke snacks gehaald, namelijk gefituurde sprinkhangen, kikkers en waarschijnlijk een soort kakkerlakken. Geloof me, voor de Cambodjaanse mensen is het echt een heerlijke snack.. Ze aten deze insecten als een soort borrelnootjes of chips... Ik heb de poten van een gefrituurde kikker opgegeten, maar het daar toch maar even bij gelaten. Het lijfje (inclusief ingewanden en ogen) zag er niet zo heel erg smakelijk uit. Ik heb wel een stukje van een hele gefrituurde kip met nek, volledige poten en kont uitgerekt op een stok en een gefrituurde banaan op, dit was voor mij al een hele happening! Haha.

Maandag hebben we een workshop over Child Protecting gehad. Hierbij ging het over wat misbruik is en wat signalen kunnen zijn en hoe wij hiermee moeten omgaan. Morgen ga ik beginnen op mijn project en een belangrijke regel is hier dat het niet gepast is om de kinderen aan te raken, vooral niet op hun hoofd. Ik ben benieuwd hoe dit allemaal gaat zijn morgen. Natuurlijk zal ik jullie weer op de hoogte houden!

Ik ben dinsdag begonnen op mijn project. Ik ben geplaatst bij een leerkracht die Engelse lessen verzorgt aan twee verschillende niveaus. De leerlingen hebben in beide klassen ongeveer een leeftijd tussen de 10 en 20 jaar. Rob (de leerkracht van deze klassen) heeft geen lerarenopleiding gedaan en geeft op een ouderwetse manier les. Hij schrijft alles op het bord, de kinderen luisteren, schrijven het op en spreken hem na. Mijn taak is het om Rob de komende weken te leren hoe een les ongeveer in elkaar zit en hoe hij actieve elementen kan inbrengen in zijn lesgeven. Woensdag en donderdag heb ik 's ochtends de lessen gegeven (2x 50 min.) met daarin verschillende actieve momenten. Zo gooiden we met een balletje en degene die hem had gevangen moest een vraag stellen in het Engels en gooide hem naar de volgende, die moest antwoorden, de vraag stellen en weer door gooien. Ook heb ik (voor de leerkrachten onder ons) wandel-wisseluit gedaan.
Het was gelijk duidelijk dat de kinderen niet gewend zijn iets actief te doen. Ik vroeg ze om naar voor te komen om wandel-wisseluit tee doen, maar niemand durfde. Ze snapten er niks van en keken elkaar dan ook erg vragend aan. Op donderdag ging het al iets beter, de kinderen krijgen er echt plezier in!!
Ook heb ik de taak gekregen iedere maandag les te geven aan de leerkrachten over lessen voorbereiden, een lesschema maken, actieve werkvormen inzetten, enz. En dit allemaal terwijl de vrouw die alles regelt de komende maanden in Duitsland zit, ik heb dus heel veel verantwoordelijkheid gekregen en ben benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan! Maar het lijkt erop dat ik hier echt iets kan gaan betekenen.

Orkum chran (heel erg bedankt) voor het lezen van mijn blog. Choup neak pel krani (see you later)!

  • 28 Mei 2015 - 08:00

    Nicole:

    geweldig om te lezen Stephanie! Hier kan je straks met heel trots op terug kijken! Kijk er naar uit om je nieuwe blog weer te kunnen lezen! Xxx van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Cambodja

2 maanden vrijwilligerswerk in Cambodja.

Recente Reisverslagen:

21 Juli 2015

Week 8

12 Juli 2015

Week 7

05 Juli 2015

Week 6

01 Juli 2015

Week 5

23 Juni 2015

Week 4

Actief sinds 11 Mei 2015
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 3114

Voorgaande reizen:

11 Mei 2015 - 26 Juli 2015

Cambodja

Landen bezocht: