Week 5 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van stephanievdk - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van stephanievdk - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg

01 Juli 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Deze week ben ik op maandag, dinsdag en woensdag weer naar mijn project gegaan. Op donderdag was het de verjaardag van de koningin waardoor we op donderdag en vrijdag vrij waren. Lille, Roos, Claire en ik hadden besloten dit lange weekend in Koh Rong te gaan doorbrengen. We zijn op woensdagavond in de nachtbus gestart met de 12 uur durende reis. Het klinkt ongelofelijk lang, maar ik moet toegeven dat de nachtbus voor mij een prima oplossing is. Ook nu hadden we een soort opstaande stoelen die als bed fungeerde, waardoor je toch heel wat uurtjes kan 'slapen'. Deze busrit hadden we extreem veel stops, maar niemand ging in of uit de bus. We waren dus echt benieuwd wat ze dan wel deden tijdens deze stops (ongeveer om het half uur). Uiteindelijk bleek dat er gestopt werd bij een soort winkeltje aan de kant van de weg en uit de laadruimte van onze bus kwamen wat producten die daar werden afgegeven. Vanuit de winkel werden er weer producten terug in de laadruimte gezet en konden we op naar het volgende winkeltje... Uiteindelijk waren we toch gewoon netjes binnen de 12 uur aangekomen in Sihanoukville, waar we gelijk de boot naar het eiland Koh Rong hebben genomen.

Al vanaf de boot waren de hagelwitte stranden op de verschillende eilanden te zien. Waaaauw, wat is Koh Rong een prachtig eiland! Het zand op het strand is echt prachtig wit, het water helder blauw en achter het strand was een geweldig oerwoud te zien. Het voelde echt als een paradijs! Eenmaal aangekomen op dit prachtige eiland zijn we gelijk op zoek gegaan naar een guesthouse, of beter gezegd op zoek gegaan naar een guesthouse waar wij wilde verblijven. Langs het hele strand zijn namelijk guesthouses gebouwd. We mochten de kamers van de verschillende guesthouses zien, maar ze leken allemaal erg veel op elkaar. Alle guesthouses waren volledig van hout met een puntdak en de kamers waren gescheiden met een houten muur die niet volledig tot het dak reikte. Allemaal erg gehorig dus, waardoor je zelfs de zee kon horen in je bed... Ook dat vond ik wel echt prachtig! Uiteindelijk hebben we de eerste nacht gekozen voor een Spaans guesthouse.

De eerste dag hebben we vooral doorgebracht op het prachtige strand en genoten van de zon, de zee en het prachtige uitzicht zo'n beetje overal waar je kunt kijken. Maar ongelofelijk hoe hard het hier gaat met verkleuren en vooral verbranden in de zon! De eerste dag was ik dan ook zo'n beetje over mijn hele lichaam verbrand, aaauww...
's Avonds hebben we gegeten bij een van de barbeque tentjes en nog wat gedronken.

Op dag twee zijn we om 1 uur vertrokken voor onze boottocht. We zijn met zo'n 30 man op een van de echte Cambodjaanse houten bootjes vertrokken en hebben de eerste stop gemaakt bij een klein eilandje. Daar hebben we gesnorkeld boven een heel mooi koraal met verschillende kleine gekleurde visjes, ik blijf het altijd prachtig vinden om een kijkje te kunnen nemen in de onderwaterwereld. Vervolgens zijn we gestopt op een vissersplekje en hebben daar onze hengels uitgegooid om ons avondeten te kunnen vangen. Helaas heb ik weinig bijgedragen aan deze maaltijd, want aan mijn 'hengel', die bestond uit een soort diabolo met daaraan de draad en een haakje, wilde ze niet naar boven komen... Ik heb meerdere keren gevoeld dat er aan mijn aas werd gegeten en steeds als ik de haakjes op had gehaald, was het aas eraf maar was er geen visje te bekennen. Gelukkig wilden ze bij de andere mensen wel bijten, waardoor we aan het einde van de avond (met volgens mij stiekem wat bijgekochte visjes) allemaal een visje konden eten van de barbecue! Omdat het halverwege het vissen alweer met bakken uit de lucht kwam zetten en de regen, soms wat heftiger en soms alleen miezer, aan bleef houden, was een barbecue op het strand geen optie. Gelukkig had onze boot en dakje en dus werd de barbecue aangestoken op onze boot en werd, terwijl wij ons allemaal in het (veel warmere) water vermaakten, alles voor ons klaargemaakt. En het eten werd geserveerd in het water, waardoor we onze visjes, broodjes en saté in het water konden opeten!
Na deze nieuwe ervaring van het eten van je diner in een prachtige blauwe zee met als uitzicht een geweldig mooi eiland met witte stranden en een oerwoud op de achtergrond, zijn we in de boot gestapt op naar nog een prachtige ervaring namelijk het zwemmen met de lichtgevende plankton! Toen de zon helemaal onder was en het pikkedonker was op het water, was het tijd om in het water te springen met een snorkel en veel onder water te bewegen. De plankton in het water licht namelijk op wanneer je beweegt, waardoor er allemaal magische kleine lichtpuntjes in het water te zien zijn... Waaauw! Helaas was deze ervaring van erg korte duur, want we werden na zo'n 3 à 4 minuten uit het water teruggeroepen omdat er een storm aan zou komen. Op dat moment leek het allemaal wel mee te vallen, maar toen we eenmaal op de boot zaten viel het niet mee. De regen kwam met bakken uit de lucht, de wind maakte dat de boot aardig heen en weer bewoog en de bliksem flitsen waren het enige moment dat we iets anders om ons heen zagen dan alleen maar zwart. Zo hebben we ongeveer een half uur in de schommelende boot gezeten, voordat het weer rustig genoeg was om terug naar het eiland te varen. Deze boottrip was een trip vol prachtige natuur, maar deze heeft mij zowel positief als negatief weten te verbluffen...

Op zaterdag ben ik vertrokken van het paradijselijke eiland naar sihanoukville om te wachten op de nachtbus, zodat ik op zondag op tijd zou zijn voor de bruiloft van mijn collega. Helaas was er die dag alleen regen, waardoor ik met twee meiden die ik had ontmoet op de boot in een guesthouse ben beland om de hele dag een beetje te kletsen en te kaarten. Uiteindelijk ook een prima middag gehad!

Op zondag had ik de bruiloft van een collega van mijn project. Ik heb lang nagedacht over wat ik moest dragen, maar uiteindelijk werd me verteld dat er geen kledingsvoorschriften zijn voor de bruiloft, behalve dat er geen zwart gedragen mag worden. Ik had een jurkje meegenomen, die ik dus heb aangedaan. Mijn andere Cambodjaanse collega's hadden gezegd dat ze om 11 thuis zouden vertrekken, ik had er voor gekozen dan om half 12 te vertrekken omdat ze in Cambodja altijd later zijn dan ze zeggen en zodat ik niet alleen zou zijn. Eenmaal aangekomen op de bruiloft van mijn collega, die ik door de prachtige jurk en make-up bijna niet herkende, bleek ik alsnog de eerste van mijn collega's te zijn! Gelukkig werd ik door andere Cambodjanen hartelijk ontvangen totdat een collega kwam halen en ik bij hem aan tafel kon gaan zitten. De bruiloft bestond eigenlijk alleen uit eten onder het genot van bier en een live zanger/zangeres. Midden op tafel stond een draaiplaat waarop de verschillende gerechten werden gezet en iedereen heeft een kommetje en stokjes om te eten, iedereen pakt stukjes vlees en vis. Het vlees en de vis worden in zijn geheel op tafel gezet, waardoor je na het eten vaak botjes of graad overhoudt. Ik vroeg me af wat ik daarmee moest doen, maar na een korte observatie bleek dat deze gewoon onder de tafel gegooid moesten worden... Haha, oke dan! Na zo'n 2 à 3 uur eten kreeg iedereen een envelop waar je je naam op moest schrijven en je geld in moest stoppen en toen ging iedereen weer naar huis. Het was een leuke ervaring en leuk om (uiteindelijk) met mijn collega's een beetje te kletsen, maar ik had zelf verwacht dat er ook gedanst zou worden ofzo. Nu bleek dat dat vaak wel gebeurt op de bruiloften op vrijdag en zaterdagavond, waarvoor ik overigens op deze bruiloft ook alweer een uitnodiging had gekregen maar beleefd had afgeslagen. Het ging om een bruiloft van een goede vriend van een collega van mij, waardoor ik de bruid en de bruidegom niet zou kennen en verder ook op niemand op de bruiloft. Wel leuk om te zien dat in principe iedereen iedereen gewoon uitnodigt voor een bruiloft!

Orkun weer voor het lezen van mijn blog!

  • 02 Juli 2015 - 09:58

    0ma De Groen:

    meisje wat een fijne ervaring,geniet er nog van, een dikke knuffel van ons

  • 02 Juli 2015 - 23:23

    Femke :

    Zo leuk om steeds te lezen! En toch herkenbare dingen tegenkomen.
    Maar het blijft toch ook een wereld van verschil! Nog even en dan kunnen we elkaar even zien!
    Dikke kus ❤

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Cambodja

2 maanden vrijwilligerswerk in Cambodja.

Recente Reisverslagen:

21 Juli 2015

Week 8

12 Juli 2015

Week 7

05 Juli 2015

Week 6

01 Juli 2015

Week 5

23 Juni 2015

Week 4

Actief sinds 11 Mei 2015
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 3104

Voorgaande reizen:

11 Mei 2015 - 26 Juli 2015

Cambodja

Landen bezocht: