Week 8 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van stephanievdk - WaarBenJij.nu Week 8 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van stephanievdk - WaarBenJij.nu

Week 8

21 Juli 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

De weken in Cambodja gaan razendsnel, week 8 is alweer de een-na-laatste week! In deze week ben ik weer naar mijn project geweest om verschillende spellen met de kinderen te doen. Ze zijn ondertussen echt dol enthousiast en genieten er echt van om actief te zijn tijdens de lessen!
Deze week heb ik ook wat foto's kunnen maken van de prachtige zonsondergang die ik regelmatig mag aanschouwen op de terugweg vanaf mijn project. Het guesthouse ligt aan een grote weg, waardoor je ver kunt kijken en de zon prachtig onder kunt zien gaan! Waaauw, magisch om deze prachtige rode en roze wolken te zien. Natuurlijk komt het op een foto niet half over zoals het in het echt te zien is.

Dit weekend was alweer het laatste weekend van mijn Cambodjaanse avontuur en dus had ik besloten deze dag activiteiten te doen waarin ik de natuur kon combineren met actief zijn. Deze zaterdag heb ik 'the flight of the gibbon' gedaan gevolgd door een quadrit. Mijn dag begon al vroeg, ik werd namelijk om kwart over 7 's ochtends opgehaald om met een busje het Ankor Wat gebied in gebracht te worden. Daar werden we naar een prachtig oerwoud gebracht waar de eerste activiteit zou starten. 'The flight of the gibbon' is een parcours met veel lange kabelbanen en een aantal loopbruggen. Met een groep van 7 personen met daarin 4 vrijwilligers uit Australië die vrijwilligerswerk deden in Phnom Phen en een weekend over waren, een ander stel uit Australië en ik zijn we begonnen aan dit parcours. Er waren twee Cambodjaanse mannen mee die voor ons zouden zorgen gedurende het parcours. Voordat je een kabelbaan naar beneden kunt doen, moet je natuurlijk eerst naar boven klimmen. We zijn, op het hoogste punt, op zo'n 45 meter geweest wat je de gelegenheid gaf om over alle bomen en het hele oerwoud te kunnen 'vliegen'. Een prachtig uitzicht en geweldig om over de bossen te kunnen 'vliegen', zeker een super ervaring! Na het parcours moesten we teruglopen naar het begin van het parcours en op de terugweg hebben we wat leuke weetjes over de natuur gehad. Zo werd ons verteld hoe de hars van de bomen wordt verzameld, dat de boom met de stekels volgens de mythe de boom was waarin mensen die waren vreemd gegaan naar de hel moesten klimmen en nog wat andere leuke weetjes. Ook hebben we de Gibbon's (de apen waar deze activiteit naar vernoemd is) kunnen spotten, wat overigens een kwestie van geluk is. Dit zouden namelijk de enige Gibbon's in het hele bos zijn! Ook zijn we onderweg een Tarantula hol tegengekomen en natuurlijk moest deze Tarantula aan ons geshowt worden. Dus werd er een grassprietje gepakt om in het hol te steken in de hoop (en ik hoopte heftig van niet) dat de Tarantula naar buiten zou komen. Uiteindelijk besloot hij in zijn hol te blijven *thank god*, maar zich vijandig op zijn achterpoten te zetten zodat we (op veilige afstand) toch de Tarantula hebben kunnen zien. Ik weet nog steeds niet of ik blij ben met het gegeven dat we een Tarantula en Tarantula hol hebben gezien. Overigens werden me op die dag nog 2 andere hollen aangewezen "ieeeeell....", hopen dat het hierbij blijft!
In de middag heb ik een quatrit gemaakt waarbij ik samen, met hetzelfde stel als waarmee ik 'the flight of the gibbon' had gedaan, na een korte instructie gestart was aan de 45km lange rit achter onze gids aan. Onze eerste stop, na een aardige bumpy ride, was midden in de rijstplantages. Dit was zeker een stop waard, want het was super om te zien. Deze rijstvelden zijn echt prachtig lichtgroen, wat een prachtig uitzicht geeft. De andere stops waren bij een tempel *natuurlijk* en bij een krokodillenboerderij. De krokodillenreservaten leken niet echt bomvol te zijn, wat het niet erg onaangenaam en gevaarlijk deed lijken, totdat onze gids vertelde dat er zo'n 150 krokodillen in één reservaat zouden zitten. Het grootste gedeelte van de krokodillen lag namelijk in en vooral onder water door de warmte, waardoor wij ze niet konden zien. Ik denk dat dit het beeld van de krokodillenboerderij wel iets aangenamer heeft gemaakt voor mij, maar het is weer een ervaring om een boerderij voor krokodillen te kunnen bezoeken. Onze rit werd perfect afgewisseld door grote hobbels en gaten, die vaak gevuld waren met modder, en vlakke stukken waar we even flink gas konden geven. Ook erg prettig om je spieren even te laten ontspannen na krampachtig door de gigahobbels te rijden, wat tijdens de instructie niet mijn sterkste kant bleek te zijn. Kortom, super ervaring om op een quad door dit prachtige landschap te racen. Een bijkomend voordeeltje is dat hier ook nergens snelheidsbeperkingen zijn, waardoor je echt even lekker gas kunt geven op de vlakken stukken. Meer dan een geslaagde laatste zaterdag dus!
De zondag heb ik weer heerlijk aan het prachtige zwembad doorgebracht, ook zeker niet verkeerd!

Nog een weekje en dan staat mijn vlucht terug alweer op het programma en is mijn avontuur hier alweer voorbij. Orkun weer voor het lezen van mijn blog en op naar het laatste weekje!