Week 7 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van stephanievdk - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van stephanievdk - WaarBenJij.nu

Week 7

12 Juli 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Deze week zijn wij op dinsdagavond vertrokken vanuit ons vrijwilligershuis, Thida's house, om te verhuizen naar een guesthouse. Het is erg jammer om ons vrijwilligershuis te moeten verlaten, het is toch je thuis geweest voor zo'n 6 weken en het is echt een geweldige plek. Ook heb je na 6 weken een band opgebouwd met de Cambodjaanse staff waar je dan ook afscheid van moet nemen. Toch hebben we in ons guesthouse ook niks te klagen. Ik heb een nog grotere kamer met een nog groter bed en ik heb nu een eigen badkamer met warm water!! En ik kan tijdens mijn lunchpauze (van 3,4 - 4 uur) lekker zwemmen in het zwembad, helemaal niks te klagen dus!

In dit weekend hadden we een dagtrip naar Battambang gepland. We zijn daar met een gehuurd busje heen gebracht, toch een rit van 3 uur, en zijn gelijk afgezet bij de bamboetrain. We zijn daar op één van de bamboeplateaus gestapt en zijn met onze chauffeur over de rails vertrokken. Helaas wilde onze motor niet helemaal werken, waardoor we een aantal keer stil moesten staan. De motor was namelijk verbonden aan de wielen door een soort rubberen band. Helaas kwam deze rubberen band steeds van de motor af, waardoor we moesten wachten tot we stil stonden voordat hij deze band er weer opnieuw kon opleggen. Toch leuk om te zien hoe dat hier allemaal werkt. Er is één rails waarover de bamboe plateaus rijden, wat betekent dat ze zowel heen als terug over dezelfde rails moest. Wanneer er dus een tegen ligger aankwam moest iedereen van het plateau af, werd het plateau en de wielen naast de rails weggelegd en konden we elkaar passeren. Daarna moesten we natuurlijk weer even stoppen om de wielen en het plateau van onze tegen ligger terug op de rails te leggen en dan konden we onze weg vervolgen. De bamboetrein heeft uiteindelijk 20-30 minuten geduurd en we hebben alleen maar gereden tussen allemaal prachtig groene bomen. Het was zeker weer een ervaring.
Vervolgens hebben we onze trip vervolgd naar de 'killing cave'. Deze lag bovenop een berg, wat betekende dat wij met de trap de berg zijn opgeklommen (we hebben de vele motorrijders laten weten dat we ze niet nodig hadden en we het best konden klimmen). We waren op weg naar de killing cave en vroegen andere (Cambodjaanse) mensen welke kant we op moesten, iedereen was, zoals altijd, zo lief om ons de weg te wijzen. Onderweg hebben we wat apen en aapjes gezien, waarbij we wel op onze spullen moesten letten zodra we ze passeerden. Maar wat leuk is het toch om wilde dieren te zien! Eenmaal aangekomen op de plaats die al die lieve mensen ons hadden aangewezen, bleek dat we niet naar de killing cave gewezen waren maar naar de top van de berg. We hebben daar kunnen genieten van het prachtige uitzicht om vervolgens onze weg te vervolgen, dit keer wel naar de killing cave. Ook dit was weer heftig om te zien. De mensen werden vanuit een soort gat boven de grot naar beneden gegooid en op die manier vermoord. Ook nu was er weer een soort tempeltje waarin ze alle botten en schedels van de overleden mensen hadden verzameld. Het blijkt erg akelig om te zien wat de mensen hier hebben meegemaakt tijdens de periode van de Rode Khmer.
Na de killing cave hebben gewacht totdat het half 6 was om ons naar de bat cave te verplaatsen. Dit was een grot waar, dat bleek later, miljoenen vleermuizen inzitten. Rond half 6, als het wat donkerder werd, kwamen alle vleermuizen met honderden tegelijk, netjes in een rijtje, uit de grot gevlogen. Ik had verwacht dat dit ongeveer 5 minuten zou duren, dus dat je snel op moest letten omdat het anders zo over was. Uiteindelijk bleken de vleermuizen 45 minuten lang in een nette rij uit de grot te vliegen. Wanneer de vleermuizen de grot verlaten, is het ook tijd om hun sanitaire behoeften te laten gaan. Dit was iets minder, aangezien ze over ons heen vlogen... Gelukkig was het niet de hele tijd, maar zoals een Cambodjaanse man zei "It feels like rain, but it isn't", vielen er wel eens wat kleine druppeltjes op je.. Na zo'n 15-20 minuten voor de grot te hebben gezeten en te kijken naar de uit vliegende vleermuizen, had onze chauffeur ons meegenomen naar een open plek. Daar waren de donkere vlekken van de verzamelingen vleermuizen overal in de lucht te zien, dit was (alweer) een geweldige natuur verschijning!

Op zondag heb ik lekker aan het zwembad gelegen in het guesthouse, wat ook zeker niet verkeerd is!

Orkun voor het lezen van mijn blog, op naar de laatste week weekjes van mijn Cambodjaanse avontuur!