Indrukwekkende week - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van stephanievdk - WaarBenJij.nu Indrukwekkende week - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van stephanievdk - WaarBenJij.nu

Indrukwekkende week

01 Juni 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

De tweede week in Cambodja in om gevlogen. Ik heb donderdag lessen gegeven op mijn project en deed een super leuke ontdeking. We waren bezig met het herhalen van de namen van dieren en ik vroeg de kinderen het geluid van het dier te maken, om ze actief bezig te laten zijn en om het begrip van de woorden te verbeteren. Tot mijn grote verbazingen maken de dieren in Cambodja hele andere geluiden dan de dieren in Nederland of in elk geval als we de dierengeluiden maken. Zo schreef ik op het bord "Frog", de kinderen zeiden 'dopdopdop'. Ik vroeg me af of ze het dier hadden begrepen, maar ze maakten dezelfde bewegingen als een kikker. Ditzelfde fenomeen herhaalde zich tijdens het maken van het geluid van een "Cow", namelijk 'nòòò'. Erg leuke ervaring om te zien dat je zelfs bij het maken van geluiden rekening moet houden met de afkomst van de kinderen!
De leerkrachten van mijn project kunnen overigens goed Engels. Ze kennen veel Engelse woorden en kunnen goed uitleggen wat ze bedoelen of nodig hebben. Alleen hun uitspraak maakt het erg moeilijk om ze te kunnen verstaan. Ze leggen de klemtoon in woorden op een andere plaats waardoor er andere woorden ontstaan of waardoor de woorden nauwelijks te herkennen zijn. Dit zorgt er nog wel eens voor dat het moeilijk is om te communiceren, maar dit gaat beter dan verwacht. De andere mensen in de stad begrijpen het grootste gedeelte van de tijd ook wat je bedoelt, hoewel dit zeker niet altijd het geval is! En natuurlijk zeggen ze altijd dat ze het begrijpen of dat ze hebben wat je vraagt als ze het net begrijpen, waardoor het soms moeilijk wordt om te krijgen wat je graag wilt hebben..

Vrijdag was het de laatste vrijdag van de maand, wat op mijn project betekent dat er een vergadering is en dat het hele gebouw wordt schoongemaakt. Het klinkt heel heftig, maar valt ongelofelijk mee. Het lokaal waarin ik lesgeef bevindt zit eigenlijk buiten. Het heeft een dak (niet echt waterdicht, maar het zorgt voor schaduw) wat aan het gebouw is gebouwd, waardoor het lijkt op een soort veranda. Ik zal nog wat foto's maken, zodat jullie een goede indruk krijgen van hoe het er allemaal uit ziet. Dit maakte het schoonmaken een stuk gemakkelijker, want we hebben eerst geveegd en de tafels schoongemaakt en vervolgens het hele klaslokaal vol gegooid met water. Dit was wat de grote schoonmaak in mijn klaslokaal inhield... Best prima dus.
Vrijdagavond ben ik met Lille (Nederlands en woont in mijn huis) en Claire, Priya, Gayantri en Sivani (uit Schotland en Engeland, die we ontmoet hebben tijdens een de workshop) met de nachtbus vertrokken naar Phnom Pehn. De nachtbus had een soort stoelen die bijna helemaal plat lagen en een verlengd stuk bij je voeten had, wat betekent dat je best een paar uutjes kan slapen tijdens de reis. Het was wel echt een bumpy ride, want de wegen hier zijn vooral van zand, met heel wat aanwezige kuilen en hobbels. Wat dus betekende dat je best een aantal keer tijdens de reis ruw werd wakker geschud. Ondanks dat heb ik toch een paar uurtjes mijn ogen dicht gedaan en 'geslapen', wat de 8 uur lange reis best aangenaam heeft gemaakt.

Op zaterdag zijn we aangekomen in Phnom Pehn, hebben een tuktuk gepakt en zijn gelijk naar the killing fields gegaan. Waaauw, wat was dat indrukwekkend!! The killing fields is het grondgebied waar de Rode Khmer tijdens de oorlog zo'n 30? jaar geleden alle 'ongehoorzame' of hooggeleerde mensen naartoe brachten om ze daar om te brengen. De bot- en kledingresten waren nog steeds te zien in het pad waar we overheen liepen en in de ingezakte graven. We hebben een audio-tour gedaan, wat het nog confronterender en indrukwekkender heeft gemaakt. Er werden verhalen verteld van overlevenden, maar er werd ook uitgelegd hoe mensen werden vermoord, wat de laatste geluiden waren die zijn hoorden voordat ze werden vermoord en zelfs dat de kinderen werden gedood door ze met hun hoofd tegen een boom te slaan. Wat zijn er vreselijke dingen gebeurd op die plaats!! We hebben onze indrukwekkende tocht vervolgd naar de gevangenis S-21. In deze gevangenis werden de mensen die waren opgepakt omdat ze iets hadden gedaan wat niet mocht (wat overigens vaak niet eens het geval was) gevangen gehouden en gemarteld. Het was een oude high school en de lokalen waren omgetoverd tot gevangeniscellen. In de cellen waren nog steeds de bedden en boeien te vinden en de foto's aan de muur gaven een beeld van de gruwelijke dingen die ook hier zijn gebeurt. Al met al dus een heel indrukwekkende, angstige, leerzame en confronterende dag.
's Avonds zijn we gaan eten op de night market, wat een beetje hetzelfde idee was als hoe we als hoe we afgelopen woensdag hadden gegeten. Er waren allemaal eettentjes waar je je eten kon bestellen (natuurlijk noodles of rijst met allemaal verschillende gefrituurde of geroosterde vlees of vis). Dit koop je bij de kraampjes en vervolgens ga je dit opeten op een rieten mat, erg leuke ervaring.
's Avonds hadden we in ons hotel met zwembad de mogelijkheid om een heeeerlijke warme douche te nemen zonder de douchekop vast te hoeven houden en vervolgens te slapen onder lakens, die je echt nodig had door de airco. Heerlijk!

Op zondag zijn we vroeg opgestaan om te kijken naar het Royal Palace in Phnom Pehn. Het was een groot gebied met veel verschillende grote, gouden gebouwen. Ook dit was zeker iets wat ik moest hebben gezien als ik in Phnom Pehn ben geweest.
Tegen het einde van de middag zijn we met de bus vertrokken naar Siem Reap. We zouden om half 3 worden opgehaald in ons hotel, want de bus zou om 3 uur vertrekken.Om kwart voor 3 was er nog niemand, de receptioniste van het hotel belde naar de busmaatschappij. Ze waren onderweg, maar de bus vertrok pas om half 4. Nou gelukkig, dat halen we wel. Uiteindelijk zijn we om 3 uur opgehaald en uiteindelijk is onze bus om 4 uur vertrokken... Haha, blijft bijzonder hoe ze hier omgaan met situaties als deze.
Tot nu toe heb ik jullie vooral veel mooie foto's laten zien van Cambodja en Siem Reap, maar dit is niet zoals het er hier altijd uitziet. De straten in de stad zijn best vies, er ligt veel afval naast de weg. Het plastic afval wordt verzameld en gerecycled, maar al het andere afval wordt iedere week in brand gestoken... Verder bestaan de wegen vaak uit zandpaden of half verharde wegen met de nodige hobbels en gaten. Tijdens de reis zijn we ook door de buitenwijken van Phnom Pehn gereden en het contrast met de stad is hier duidelijk te zien. De huizen zijn van hout en staan op poten, vaak wonen er hele families in zo'n huis. Deze keer dan ook wat minder mooie foto's van het Cambodjaanse leven.

Ik heb dus weer een volle, indrukwekkende en leuke week gehad met geweldige mensen die ik hier heb leren kennen!

Orkun Chran (heel erg bedankt) voor het lezen van mijn blog!

• 02 Juni 2015 - 08:08

Nicole:

lieve Stephanie, weer genoten van je blog! Wat een ervaring en schitterende foto's !
    Genietse daar nog xxx

• 02 Juni 2015 - 10:46

Femke :

Aag zo leuk om te lezen stef! Hartstikke mooi wat je daar doet. Geniet er van schat. Xxxx

• 02 Juni 2015 - 15:41

Opa:

ZoZo Stephanie wat een geweldige ervaring en dit is nog maar de eerste twee weken wat zit er nog aan te komen?
    Wat een mooi verslag oma heeft het ook helemaal gelezen hopelijk komt er nog wel een vervolg.
    Liefs van onsxxx

• 02 Juni 2015 - 19:05

Rian:

Wat is het leuk om iedere keer jouw belevenissen te lezen,volgens mij heb je het heel erg naar je zin daar en wat een mooie foto,s

• 02 Juni 2015 - 20:23

Angelique:

Hoi Stephanie,

lekker blijven genieten van al die mooie indrukken!

Groetjes